LIST-lezen maakt lezen leuk!

Op De Peppelaer doen we sinds dit jaar aan LIST-lezen. LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Maar de afkorting wordt door LISTscholen ook wel vertaald naar Lezen IS Top, omdat binnen deze methodiek leesmotivatie de grootste sleutel is tot het vloeiend en vlot kunnen lezen van teksten. Het is geen leesmethode die je zo kan aanschaffen, maar een leesmethodiek waarmee je aan de hand van leesboeken kinderen leert lezen en die gericht is op het verbeteren van de leesvaardigheid van leerlingen. Bij LIST vormt betrokkenheid bij lezen het uitgangspunt. Aan de hand van leesboeken, gekozen op niveau en interessegebied, leren leerlingen lezen en verhoogt het hun leesmotivatie. LIST verbindt de techniek van lezen steeds met leesbegrip, leesbeleving en het opbouwen van kennis van de wereld. Lezen wordt weer leuk!